Behöver företag en hemsida & SEO?
För 10-15 år sedan var hemsidan något nytt och spännande som man kunde stoltsera med. För fem år sen var det standard att ha en hemsida och idag är frågan om samhället sprungit ifrån det behovet.
Fråga experten
Om du pratar med någon som arbetar på en webbyrå kan du nog både för höra att hemsidan behövs och att den är på utdöende. Beroende på vad företaget arbetar med och vad man vill uppnå kan hemsidan vara viktig eller överflödig.
En e-handel
Ett företag som säljer produkter på nätet kommer i de flesta fallen behöva en webbsida. Oavsett om man sköter allt arbete med marknadsföring, sökoptimering och liknande själv eller om en webbyrå hjälper till är det hemsidan som är navet i verksamheten. Sociala medier och andra kanaler är vägar in till den egna marknadsplatsen.
Amazon och plattformarna
Det finns givetvis fördelar med att sälja på en stor plattform som Amazon. Du behöver inte köpa in hjälp från en webbyrå för att sköta din webbplattform. Du verkar på en plats där många kunder rör sig. Lite som ett köpcentrum på webben.
Utmaningar med digitala marknadsplatser
Till skillnad från ett vanligt köpcentrum har du inte din plats med ett bra läge och stannar där. Kunderna rör sig runt på marknadsplatsen och det gör även din butik. Ibland har du bra lägen och ibland har du sämre lägen. Samtidigt är exponeringen mot kunderna nyckeln till att tjäna pengar.
Marginaler
En webbyrå kostar givetvis pengar. Din webbyrå kan ta betalt för allt från utveckling till sökmotoroptimering och annonsering. En marknadsplats däremot, den skär från dina marginaler. En e-handel som tjänar stora pengar betalar nog hellre en webbyrå fasta timarvoden för att få hjälp än att ge procent på hela omsättningen till en marknadsplats.
Sitta i knäet på nån annan
De som har en framgångsrik försäljning direkt från sin e-handel till slutkund säger ofta att de ser en fördel i att inte sitta i knäet på någon annan. Säljer du bara på Amazon kommer du kunna tappa stora inkomster ifall de bestämmer sig för att ändra sina sökalgoritmer. De kan dessutom höja priserna eller införa andra begränsningar som du inte kan påverka.
Sociala medier
Fördelen med sociala medier är att du kan nå många människor den vägen. Det finns också enorma mängder data att använda kring att hitta målgrupper och leverera rätt budskap till rätt kund. Kommentarer på annonser stannar kvar över tid vilket i sin tur också kan bidra till merförsäljning.
Nackdelar med sociala medier
För företag är det dessvärre svårt att nå ut med sina företagssidor i de sociala kanalerna. Räckvidden för företag är ofta strypt jämfört med privata konton. Anledningen är givetvis att man vill sälja annonsering till företagen.
Sälja på sociala medier
Företag kan givetvis sälja på sociala medier men de allra flesta har en e-butik som de skickar trafiken till. Om du tar in order den vägen behöver du hantera dessa någonstans. Antingen i en digital lösning som en e-butik eller i ett klassisk orderblock, vilket dock blir omständligt när volymerna ökar.